Titul Osobnost roku z textilní, oděvní a kožedělné branže uděluje letos redakce odborného časopisu Svět textilu & obuvi ve spolupráci s Asociací textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) ČR, Českou obuvnickou a kožedělnou asociace (ČOKA) a Veletrhy Brno a.s. již podvanácté. Za rok 2023 v kategorii textil/oděv získal toto ocenění Ing. René Němeček, z firmy CityZen Chrudim, kde se věnuje technologiím, inovacím a vývoji. Zástupci redakce, ATOK, ČOKA a BVV mu ocenění předali v sobotu 17. února na veletrzích STYL a KABO v Brně. Časopis Svět textilu & obuvi ho při této příležitosti požádal o rozhovor.
Jaká byla vaše cesta k textilu?
Úplně první seznámení s textilem je spojeno s mou babičkou, která pracovala na pletárně, v té době v n. p. ELITE závod Chrudim. Samozřejmě odbornost, zájem a nadšení pro textilní materiály jsem nabyl až při studiích na Technické univerzitě v Liberci, Fakultě textilní. V porevoluční době byl zájem o nové technologie a materiály. První pracovní zkušeností byla zajímavá práce ve firmě PŘÍHODA s.r.o. Hlinsko. Zde jsem se setkal s technickým textilem z polyesteru a s velmi zajímavým způsobem řízení firmy. Dalších dvacet let jsem pracoval pro firmu SWISSCOLOR s.r.o. Trenčín, kde jsme tvořili tým společně s panem Juliem Bernáthem a Liborem Kuderou. Toto období bylo protkáno, propleteno zkušenostmi získanými ve výrobních firmách nejen v českém textilu. V této době vznikalo pod naším vedením mnoho zajímavých a zlepšovacích technologií. Není možné jmenovat všechny tzv. „zlepšováky“, protože bych nechtěl na nikoho zapomenout.
A pak jste spolu s přáteli založil firmu CityZen. Prý vznikla v hospodě.
Náš začátek byl velmi komický. Nejdříve jsem pro projekt zaujal Martina Burkoně a posléze se k nám přidal Pavel Hrstka. Oba dva jsem znal mnoho let. Myslím, že Martin byl nadšený z produktu, který ode mne již nosil, a Pavel měl za sebou v té době již úspěšnou štaci v jednom velkém e-shopu s léčivy a hledal pro sebe další rozvoj. Rozhodnutí o založení firmy pak padlo rychle. Ano, bylo to v hospodě, kde jsme řekli, jdeme do toho. Jen jsme ještě nevěděli, jak se náš projekt bude jmenovat. CityZen byl jedním ze čtyř návrhů marketingové agentury. Mně osobně se název líbil ihned. Viděl jsem v tom jakési nadčasové spojení mezi módou, příjemnem a pohodou. Pro nás to tedy znamená: City = městská móda a Zen = klid, kvalita, pohoda, příjemno. Proto vznikl název CityZen. Bylo 1. září 2018, začátek školního roku, a my jsme začali v tento den s podnikáním.
Našimi prvními výrobky byla trika. Tehdy to byla trika pánská ve 100 % bavlně ve třech odstínech a čtyřech velikostech. První rozjezdy jsme financovali ze soukromých zdrojů a vše jsme si sami pečlivě hlídali a vyhodnocovali. Až pro větší výrobu bylo nutné rozšířit zdroje financování o provozní úvěr. A tak CityZen nastartoval svoji první větší výrobu. V té době jsme spustili do prodeje pólokošile, dámská trika, podtrika-neviditelná trika, košile atd. S radostí na tu dobu vzpomínám. Tento naplánovaný scénář vývoje a výroby narušila až vnější hrozba, jakou byl COVID-19. Jelikož výroba byla pružná, tak jsme namísto antibakteriálních boxerek šili roušky. Pomohli jsme tak okamžitě místním lékařům a lidem z okolí.
Skoro celá naše výroba probíhá v České republice, a to od pletení, barvení a zušlechťování, až po šití a konfekci. Šijeme i na Slovensku ve dvou konfekčních dílnách. Mnoho výrobních kroků by šlo jistě zajistit v zahraničí mnohdy za levnější náklady, ale hned na začátku projektu jsme si jasně stanovili, že budeme vyrábět zde a tím podporovat věhlas místního textilního průmyslu. Dále jsme chtěli od začátku deklarovat našim zákazníkům max. kvalitu. To dost dobře nejde a nefunguje, když vyrábíte např. na druhém konci světa.
Jaké jsou hlavní vlastnosti vašich triček?
Na našem triku je mnoho unikátností. A není to jen technologie. Myslím, že důraz klademe již na výběr vstupní suroviny jako je bavlna. Máme vydefinované parametry zušlechťovacího procesu (předúprava, barvení) tak, abychom splňovali nejpřísnější podmínky „udržitelnosti“ a kvality. Naším know-how je technologie, kterou stále zdokonalujeme a vylepšujeme. Jejími základními parametry je to, že materiál odpuzuje vodu a špínu a nejsou na něm vidět zpocená místa. Z druhé strany materiál neuvěřitelně saje a je velmi příjemný. Již umíme materiál zpracovat i tak, že je krom všech vlastností i antibakteriální a košile máme ještě navíc zdokonalené o Easy care technologii.
V portfoliu nabídky jsou krom trik i pólokošile, podtrika, pánské i dámské spodní prádlo, business košile, slim-fit trika a v neposlední řadě i první bavlněný cyklodres, který spolu s merinem dělá tento produkt unikátním. Úplně posledním nadčasovým produktem je námi vyvinutý prací gel GENTLEMAN.
V jednom rozhovoru jsem se dočetl, že garantujete, že na tričku nebude vidět pot. A přitom v něm není použita membrána. Jak jste toho dosáhli?
Je to takové naše technologické kouzlo. Kolega Martin vymyslel hezký slogan, který to jasně popisuje: „Trik je v triku“. Fakticky se jedná o složitý proces, který nám začíná už výběrem správné bavlny. V procesu barvení a systému dokončení dáme materiálu patřičné vlastnosti s různou kombinací povrchového napětí materiálu. V tuto chvíli není na materiálu použitá žádná membrána. A tak naši zákazníci oceňují příjemný omak trika, přirozenou savost a jistotu, že navenek nebudou viděna zpocená místa. Některé materiály jsou ještě ošetřeny antibakteriální a antivirovou technologií, což ocení především zákazníci kupující spodní prádlo.
Po úspěchu v Česku a na Slovensku jste se pustili i do zahraničí. Jak se vám daří v Rakousku a Německu, kde máte zastoupení?
Abych pravdu řekl, jsou věci, které se nám někdy nedaří tak, jak bychom si přáli. Hledáme obchodní partnery, kteří by ve své zemi prodávali naše produkty. Dosud jsme rozběhli zastoupení v Německu, Rakousku, Austrálii a Kanadě. Dnes vidím, že k tomu, abychom uspěli v zahraničí, je třeba nejen štěstí, ale i dobrá příprava.
Máte v Česku již tři vlastní prodejny. Proč? Nevyhovuje vám klasický prodej B2B, tedy výrobce/odběratel?
Po startu firmy, kdy byl jediným prodejním kanálem e-shop, jsme začali přes naše obchodní zástupce oslovovat B2B segment prodejen. Mnoho z nich jsme získali, ale mnoho z nich i ztratili. Rozumím tomuto světu, neboť jsem sám na vysoké škole podnikal v oblasti prodeje textilu. Pro firmy je těžké vymezit se ve specifickém sortimentu, nicméně jsem rád za naše současné partnery. Vážím si jich, že chtějí prodávat české textilní výrobky.
V loňském roce jsme otevřeli tři naše vlastní prodejny. Chtěli jsme tak lidem nabídnout celý náš sortiment v jedné prodejně a tím si i zajistit možnost zkoušet novinky, které bychom chtěli do budoucna vyrábět. Toto vám B2B segment ne vždy nabídne. Myslím, že máme unikátní přístup k zákazníkům na on-line prodeji, a tak chceme nabídnout skvělý přístup k zákazníkům i na našich prodejnách.
Mezi vašimi výrobky jsme našli edici Čeští mistři. O co se přesně jedná?
Čeští mistři je nezisková organizace, která chce lidem připomínat významné osobnosti naší země, tzn. Čechy, kteří změnili svět. Rádi bychom vyzdvihli české umění, kulturu, sport, řemeslo, vlastně české mistrovství všeho druhu. Myslíme si, že se v posledních letech málo připomíná, že máme jak v historii, tak v současnosti mnoho Čechů, kteří přispěli k národnímu i světovému dědictví. Chtěli bychom podpořit posílení národního sebevědomí. Myšlenku „českého mistrovství“ šíříme prostřednictvím triček CityZen, kdy na trika tiskneme díla slavných Čechů nebo grafiky ztvárňující jejich život a dílo.
Všechno nabývá ještě hlubšího smyslu, neboť část výtěžku z prodeje Českých mistrů putuje do Nadačního fondu CityZen. Tyto finanční prostředky pomáhají realizovat dobrou věc. Např. výtěžek z prodeje vynálezce Josefa Ressela směřuje na podporu Námořního muzea ve Veletově.
Jak vidíte budoucnost vaší firmy v horizontu nejbližších deseti let?
To je velmi složitá otázka. Pokud si představím, že v předešlých čtyřech letech jsme tu měli pandemii COVID-19, kdy se téměř zastavila ekonomika a vzápětí vypukla cenová energetická krize, tak nevím, jestli je možné budoucnost firmy relevantně odhadnout. Myslím si ale, že pro každou firmu je budoucím hnacím motorem vývoj a inovace. Pokud se produkty nevyvíjí, nezlepšují, tak v budoucnu není z čeho čerpat pro zdravý růst firmy. Rád bych si tedy představil CityZen jako inovativní, dynamickou firmu, která své výrobky neustále rozšiřuje, zdokonaluje, a přitom využívá ty nejmodernější technologie. Naším mottem je: „CityZen v každé skříni.“
Foto: CityZen