Pokud jste výrobce nebo obchodník s textilem, jistě vás bude zajímat, jaké oděvy si čeští spotřebitelé nejčastěji pořizují a jaká kritéria při jejich výběru uplatňují. Právě těmito otázkami se zabýval již pátý mezinárodní průzkum pro GINETEX, realizovaný výzkumnou agenturou IPSOS.
Výsledky poskytují nový a podnětný pohled nejen na spotřebitelské preference, ale také na znalosti symbolů ošetřování a způsoby péče o textilní výrobky ve vybraných sedmi evropských zemích.
Jak často nakupujeme?
Průzkum dlouhodobě sleduje frekvenci nákupního chování. V rámci aktuální vlny uvedlo 96 % dotázaných Evropanů, že si za posledních 6 měsíců zakoupili alespoň jeden kus oblečení. V České republice to bylo 95 %. Zatímco v evropském průměru tvoří tzv. „častí nakupující“ (tedy ti, kteří nakupují oblečení několikrát měsíčně) 31 %, v České republice jde o 22 % populace. Zároveň se ukazuje, že počet těchto častých nakupujících v Česku dlouhodobě klesá – zatímco v roce 2019 jich bylo 39 %, v roce 2021 už jen 35 %, a v roce 2023 poklesl podíl na 27 %.
Roste význam second-handu
Oblečení z druhé ruky se stává běžnou součástí šatníků. Čeští spotřebitelé odhadují, že second-hand oblečení tvoří přibližně 21 % jejich garderoby. Během sledovaného období šesti měsíců nakoupilo v second-handu 51 % českých respondentů. V evropském srovnání (52 %) se tak Česká republika od průměru příliš neliší. Nejaktivnějšími spotřebiteli second-handu jsou Britové, zatímco Češi a Němci se k tomuto způsobu nákupu staví zdrženlivěji. U mladší generace tvoří oblečení z druhé ruky až čtvrtinu šatníku, zatímco u starších lidí jde zpravidla jen o šestinu.
Více se o tomto tématu dočtete v červnovém vydání časopisu Svět textilu & obuvi, který zanedlouho bude k nahlédnutí i na tomto webu.