Že by tričko dokázalo snížit nehodovost na silnicích? Zní to jako sci-fi, ale díky Technické univerzitě v Liberci dostává tato myšlenka dost reálné obrysy. Tričko je vybavené senzory, které monitorují dech řidičky/řidiče. Ve chvíli, kdy frekvence dechu klesne na úroveň signalizující velkou únavu a náběh na usínání, spustí se ve voze alarm, který řidiče nebo řidičku probere z letargie.
Tričko zachytí změny dechu signalizující nastupující velkou únavu už ve chvíli, kdy se řidič nebo řidička cítí ještě v pohodě. Dostane o tom jasný signál, a má tak ještě čas dojet třeba na pumpu a dát si pauzu. Tedy signál o nastupující nebezpečné únavě přijde dříve, než řidič/řidička přejde do stavu, kdy už každou vteřinou hrozí smrtící mikrospánek.
Ve světě existují různé textilie s integrovanými senzory (např. v nemocničních zařízeních), ale žádný nemonitoruje dech na bázi změn elektrického odporu. Výhoda je, že senzory tohoto typu jsou mnohem levnější a dostupnější. Přitom pro tento účel odvedou 100 % výkon.
Přesnost predikce
V autech jsou dnes senzory, které monitorují stav vozu a zároveň řidiče (kamera zaměřená na oči), tyto údaje skládají dohromady a na základě toho vyhodnotí, že řidič nebo řidička jsou unavení. Smart tričko z TUL monitoruje přímo a jedině dechovou frekvenci řidičky nebo řidiče, nikoliv stav vozu. A jak testy jasně prokázaly, tričko je mnohem mnohem přesnější než systémy vozu.
Výzkum a potřebná měření probíhaly ve spolupráci s pracovištěm japonské Shinshu University v Japonsku. Jedná se o přední světové pracoviště v oblasti měření tělesných funkcí v oděvech za pomoci špičkových senzorů, jež nacházejí uplatnění především v medicínských aplikacích. A spolupráce na vývoji smart trička z TULky s tímto prestižním světovým pracovištěm bude probíhat i nadále.
Díky dostupným senzorům a navrhnutému řešení odhadujeme, že tričko by mohlo stát okolo 2 000 Kč. Co to je např. pro profesionálního řidiče? Přitom ceny v současnosti dostupných smart triček pro monitoring životních funkcí se pohybují okolo 10–15 tisíc korun. Na trhu by mohlo být do dvou, max. tří let.
Měsíce jízd na simulátoru
Simulace dlouhých jízd zatím probíhala na českém herním simulátoru Euro Truck 2, který je světovým herním hitem. Na silnicích to z pochopitelných důvodů zatím není bezpečné. Ale v jednání už jsou jízdy v reálném provozu za přísného dohledu v Japonsku – pravděpodobně v srpnu 2025.
Tričko je chráněno užitným vzorem a chystá se podání patentu. Tričko se senzory je vyvinuté, spolehlivé a pracuje, vypadá i designově velmi dobře, dá se prát. V řešení je v současnosti ještě nová řídicí jednotka, která by se přes bluetooth propojila s informačním systémem vozu, mobilem, chytrými hodinkami nebo smart prstenem řidiče a řidičky a vyburcovala ho/ji alarmem, spuštěním rádia či vibracemi.
Podle studie britského ministerstva dopravy je mikrospánek příčinou až 20 % dopravních nehod, smart tričko z TULky má velký potenciál toto číslo celosvětově zmírnit.
Mgr. Radek Pirkl
tiskový mluvčí TUL
Foto: Adam Pluhař/TUL